Digita ratkaisi digitaalisten asiakasidentiteettien hallinnan

Asiakastarina Digita

Taustaa

Digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoajalle Digitalle tietoturva on strategisesti tärkeä teema. 

Digitan ja Secure Cloud Finlandin yhteistyö alkoi vuonna 2020 digitaalisten identiteettien parissa ja on sittemmin laajentunut muihin tietoturvaratkaisuihin. Koska yhteistyö on toiminut erittäin hyvin, oli luonnollista valita Secure Cloud kumppaniksi myös asiakasportaalin käyttäjähallinnointiin.

”Digita on jo aiemmin tarjonnut asiakkailleen joitakin digitaalisia itsepalvelukanavia. Ne olivat kuitenkin kaikki eri sijainneissa ja eri tunnusten takana. Meillä ei ollut yhtä näkymää asiakasidentiteetteihin eikä itsepalveluiden käyttöön. Samalla useista liiketoiminnoista nousi uusia tarpeita itsepalveluratkaisuille”, Susanna Tuomola, Enterprise Architect Digitalta sanoo.

Tavoitteet asiakasidentiteettien hallinnassa

Digita halusi ratkaista B2B-portaalinsa asiakasidentiteettien hallinnan parhaalla mahdollisella tavalla. Tuomolan mukaan tavoitteena oli tarjota ensiluokkainen asiakaskokemus ja kehittää samalla yrityksen palveluita modernimpaan, myös uutta liiketoimintaa tukevaan suuntaan. 

”Aloimme koostaa tarpeistamme karttaa, jolla pyrittiin tunnistamaan yhteiset tekijät. Asiakkaiden edustajia haastateltiin ja selvitettiin, mitkä ovat kipukohtia portaaleiden käytössä ja missä toisaalta voitaisiin ilahduttaa. Halusimme tehdä kirjautumisesta paitsi tietoturvallisen myös erittäin helpon, jotta asiakkaan tulo portaaliin ei tyssäisi heti alkuunsa.”

Ratkaisu

Secure Cloud auttoi kartoittamaan Digitan lähtötilanteen, tarpeet ja toiveet asiakasidentiteettien ja pääsynhallinnan eli Customer Identity and Access Managementin (CIAM) osalta. 

Teknologiavertailun ja liiketoimintatarpeiden syvällisen ymmärtämisen myötä Oktan CIC (Auth0) osoittautui parhaaksi ja myös kustannustehokkaaksi ratkaisuksi, joka lisäisi palvelun arvoa sekä parantaisi käyttökokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Moderni toteutus myös vähentää merkittävästi tietomurtojen riskiä ja skaalautuisi helposti tulevaisuuden tarpeisiin.

Data center -palveluiden asiakasportaali 

Digitan data center -liiketoiminnalla oli tarve uudelle asiakasportaalille, jossa palvelupyyntöjä voitaisiin käsitellä määrämuotoisesti. Asiakkaat toivoivat pyyntöjen mahdollisimman nopeaa käsittelyä sekä dokumentointia, jotta useissa vaiheissa tapahtuvaa, eri henkilöiden tekemää käsittelyä olisi mahdollista seurata ja käydä siitä keskustelua. 

Tavoitteena oli asiakaslähtöinen, helppokäyttöinen palvelurajapinta, joka mahdollistaisi vakiomuotoisen prosessin käsitellä palvelupyyntöjä ja asiantuntijatöitä sekä ratkaisisi pääsynhallinnan laadukkaasti ja tietoturvallisesti. 

”Portaali täyttää vaatimuksemme erittäin hyvin. Seuraavaksi pyydämme muutamilta asiakkailtamme palautetta toiminnallisuudesta ja testaamme, että palveluprosessi toimii moitteettomasti”, data center -liiketoiminnasta vastaava Juha Syrjänen kertoo.

”Secure Cloudin ihmisten kanssa on ollut helppo toimia. Porukka on erittäin asiantuntevaa ja ammattimaista.” Susanna Tuomola, Enterprise Architect, Digita

Tulokset

”Secure Cloudin ihmisten kanssa on ollut helppo toimia. Porukka on erittäin asiantuntevaa ja ammattimaista. Omaa asiantuntemusta ei ole pidetty vakan alla, vaan töitä on tehty koko ajan läpinäkyvästi ja tietotaitoa jakaen. Myös projektin päätyttyä jatkuvat palvelut ovat toimineet mallikkaasti ja apua on saanut aina”, Susanna Tuomola sanoo.

Hän arvostaa sitä, miten Secure Cloud on huolehtinut Digitan eduista, tarjonnut aina erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja pitänyt kustannukset kurissa. Projektin roadmap on ollut avoin, ja sitä on suunniteltu yhdessä.

Yhteistyö tämän hankkeen osalta on ollut Secure Cloudille ja Digitalle yhteinen kasvumatka. Tuomolan mukaan Digitan osaaminen on lisääntynyt lyhyessä ajassa valtavasti asiakasidentiteettien ja pääsynhallinnan osalta.

Yhteistyö jatkossa

Itsepalveluratkaisuja kehitetään edelleen Digitan eri liiketoimintojen ja kumppaneiden kanssa. Seuraavaksi vuorossa ovat Site-palvelut, jotka mahdollistavat verkon nopean ja kustannustehokkaan rakentamisen kaikkialla Suomessa. Itsepalveluportaalista asiakkaat näkevät rakenteilla olevat mastot ja voivat tehdä varauksia. 

“Liiketoiminnassamme korostuu helppo ja vaivaton yhteistyö kaikkien sidosryhmien kanssa. Portaali tarjoaa jatkossa asiakkaillemme rajapinnan, josta voi itsenäisesti tutkia kohteiden tietoja sekä mahdollisesti myös valokuvia ja videoita”, toteaa Site Services -liiketoimintayksiköstä vastaava Ari-Pekka Ainonen. 

Tietoja Digitasta 

Digita on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja sekä maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Digita turvaa jokapäiväisten yhteyksien toimivuuden sekä monimuotoisen viestinnän saatavuuden kaikille suomalalaisille ympäristöä kunnioittaen. 

Yhtiö omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa, toimii antenniverkon maksu-tv-operaattorina, sekä kehittää tulevaisuuden broadcasting-palveluja. Digitan tietoliikennepalveluita ovat privaattiverkot, sisäpeittoratkaisut, tietoliikenteen masto- ja kattopaikkojen hallintapalvelut sekä esineiden internet (IoT) ja konesalipalvelut. 

Palveluita tarjotaan mediayhtiöille, kuluttajille, matkapuhelinoperaattoreille, teollisuudelle, infrastruktuuriyhtiöille sekä kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti yli 200 alan osaajaa. 

Secure Cloud