Vuonna 2024 kyberturvallisuuskentässä puhuttivat NIS2, tekoäly ja kriittisen infrastruktuurin kyberhyökkäykset. Mikä muuttuu vuonna 2025 ja mihin yritysten kannattaa keskittyä?
Harvalla alalla muutos on yhtä pysyvää kuin kyberturvallisuudessa. Toisaalta perusasiat eivät muutu: ihmisten tietoturvaymmärrys, tietoturvapäivitykset, varmuuskopiointi, pääsynhallinta ja vahvat tunnistautumismenetelmät pysyvät vuodesta toiseen hyvän tietoturvan perustana.
On sinänsä lohdullista, että riittävän hygieniatason rakentaminen ja ylläpitäminen eivät vaadi ihmeellisiä temppuja tai valtavia budjetteja. Kyberturvallisuuden kehitystä kannattaa kuitenkin seurata ja ottaa tarvittaessa asiantuntija tueksi suunnittelemaan parhaat ratkaisut oman organisaation tilanteeseen. Tässä poimintamme vuoden 2025 viidestä tärkeimmästä teemasta, jotka yritysten kannattaa tietoturvatoimenpiteissään huomioida.
1. Sujuva ja turvallinen asiakaskokemus
Digitaalisten palveluiden helppokäyttöisyys on ehdoton edellytys kilpailussa pärjäämiselle, mutta se ei yksin riitä. Asiakkaat odottavat myös vahvaa tietoturvaa suojatakseen omia tietojaan. Asiakasidentiteettien hallinnan eli Customer Identity and Access Management (CIAM) -ratkaisut yhdistävät nämä kaksi vaatimusta tarjoamalla sujuvan ja yhtenäisen asiakaskokemuksen, joka vahvistaa tietoturvaa sekä yrityksesi että asiakkaidesi kannalta.
2. Pääkäyttäjätunnukset: avaimet organisaation kruununjalokiviin
Pääkäyttäjillä on laajimmat oikeudet yrityksen järjestelmiin ja tietoihin. Pääkäyttäjätunnusten hallinta on yksi tärkeimmistä tietoturvan teemoista vuonna 2025, koska näiden yrityksen kruununjalokivien väärinkäyttö on suuri uhka liiketoiminnan jatkuvuudelle. Pääkäyttäjätunnusten keskitetty hallinta- eli Privileged Access Management (PAM) minimoi admin-oikeuksiin liittyvät riskit ja auttaa täyttämään NIS2-direktiivin vaatimukset.
3. Kyberuhkien torjunta pilvipohjaisissa, hajautetuissa työympäristöissä
SaaS- ja IaaS-pilviympäristöissä kannattaa varmistaa, että tietoturvaratkaisut ovat tätä päivää – pilvinatiiveja, automatisoituja ja hybridityöympäristöihin sopivia. Secure Access Service Edge (SASE) ja Security Service Edge (SSE)tarjoavat yhtenäisen, Zero Trust -periaatteisiin pohjautuvan lähestymistavan, joka vastaa modernien organisaatioiden tarpeisiin, lisää näkyvyyttä ja kontrollia verkkoliikenteeseen ja yksinkertaistaa verkkoinfrastruktuuria.
4. Jatkuva valvonta ja nopea päätöksenteko
Kehittyneitä uhkia vastaan puolustautuessa vaaditaan jatkuvaa valvontaa, uhkatiedustelua ja reaaliaikaista reagointia. Jos omat resurssit eivät riitä tietoturvan jatkuvaan seurantaan ja analysointiin, ota avuksi MDR-palvelu (Managed Detection and Response), moderni tietoturvan 24/7-valvontateknologia, joissa on kehittyneet havaitsemis- ja reagointiominaisuudet. MDR yhdistää paikalliset asiantuntijat ja maailmanlaajuisen toimijan kyvykkyydet, automaation ja tekoälyn.
5. Riskilähtöinen ajattelu
Tietoturva ja sen kehittäminen ovat olennainen osa yritysten liiketoimintariskien hallintaa. Tietoturvan johtamisessa on tärkeää määritellä selkeä suunta ja tavoitteet, mutta samalla säilyttää valmius reagoida nopeasti muuttuviin riskeihin. Riskejä kannattaa kartoittaa ja arvioida säännöllisesti, mielellään useita kertoja vuodessa, jotta tietoturvabudjetti voidaan kohdistaa yritykselle ajankohtaisimpiin uhkiin. Kokeneen tietoturva-asiantuntijan kanssa kartoitat keskeisimmät riskit ja luot suunnitelman tehokkaasti.
Varmista, että yritykselläsi on kyberturvallisuuden perusasiat kunnossa asiantuntevan ammattilaisen kanssa. Ota meihin yhteyttä, ja autamme arvioimaan tarpeenne ja löytämään tilanteeseenne sopivimmat ratkaisut tämän hetken tietoturvauhkia vastaan.